Geplaatst op Geef een reactie

No Fairytales: “Dankzij QSTA Food Logistics kunnen wij onze klanten nog beter bedienen”

No Fairytales: “Dankzij QSTA Food Logistics kunnen wij onze klanten nog beter bedienen”

Het Nederlandse merk No Fairytales, bekend van de kleurrijke groentetortilla’s, werkt sinds maart 2023 succesvol samen met QSTA Food Logistics. Naast het inslaan, opslaan, ompakken en transport van de producten nam QSTA onlangs ook de voorraadplanning en klantenservice over. Ymke Rus, supplychainmanager bij No Fairytales, ziet alleen maar voordelen van de samenwerking. “Sinds QSTA Food Logistics het operationele gedeelte van onze logistieke keten regelt, verlopen de processen efficiënter en kunnen we onze klanten nog beter bedienen.”

Meer tijd voor strategische plannen

“Wij ontwikkelen en verkopen verse groentetortilla’s, waarmee we gezonder eten gemakkelijk én lekker willen maken”, vertelt Ymke. “Je vindt onze tortilla’s in het koelschap van diverse supermarkten. Ook leveren we vriesverse tortilla’s aan horecagroothandels. Als supplychainmanager ben ik eindverantwoordelijk voor de hele logistieke keten: van de inkoop van grondstoffen, het voorraadbeheer en de productie tot aan de uitlevering aan onze klanten. QSTA Food Logistics heeft een groot gedeelte van het operationele proces overgenomen. Hierdoor heb ik meer tijd voor het maken van strategische plannen, zoals het onderzoeken van routes in het buitenland en het doorvoeren van kostenoptimalisaties.”

Hogere klanttevredenheid

In maart 2024 zetten No Fairytales en QSTA Food Logistics een belangrijke stap vooruit in de samenwerking. Ymke legt uit: “We werkten al samen op het gebied van inslaan, opslaan, ompakken en transport van onze producten. Ik deed toen zelf de inkoop van grondstoffen en de voorraadplanning. Nu besteden we ook de voorraadplanning uit aan QSTA. QSTA plant de productieaantallen en geeft die door aan de fabriek. Daarnaast biedt QSTA onze klanten een professionele klantenservice die altijd bereikbaar is. Wij zitten er niet meer tussen, waardoor de lijnen korter zijn en klanten sneller antwoord krijgen op hun vraag. We verwachten dat dit positief bijdraagt aan onze klanttevredenheid.”

Efficiëntere processen

Ymke vertelt dat de logistieke keten van No Fairytales een stuk efficiënter verloopt sinds ze met QSTA Food Logistics samenwerkt. Als voorbeeld noemt ze het maken van de forecast. “Voorheen maakte ik de forecast in een Excelbestand. Ik was hier een hele middag per twee weken aan kwijt. Nu gaat dit veel beter en sneller. QSTA werkt met een professioneel systeem waarin meer variabelen mogelijk zijn en de forecast nauwkeuriger wordt. Hiermee verwachten we in de toekomst bestellingen nauwkeuriger in te schatten, waardoor we klanten beter bedienen en minder verspillen. Ook het klantorderproces is verbeterd. Dankzij het integreren van Electronic Data Interchange (EDI), ontvangt QSTA alle orderinformatie zonder directe tussenkomst van No Fairytales. Zo kan QSTA er meteen mee aan de slag.”

Sinds we samenwerken met QSTA Food Logistics, verloopt onze logistieke keten een stuk efficiënter.

– Ymke Rus, No Fairytales

Lagere uitstoot

Naast het realiseren van kostenbesparingen en het verbeteren van processen helpt de samenwerking ook bij het bereiken van de duurzaamheidsplannen van No Fairytales. Ymke licht toe: “Sociale en duurzame impact maken, is belangrijk voor onze organisatie. Via onze producten, die gericht zijn op gezonder eten, maakten we al sociale impact. Daarnaast werken we hard aan het verbeteren van onze milieu-impact. Op het gebied van transport zijn we hiermee al goed op weg. Onze producten gaan mee in de grote vrachtwagens van QSTA. Hun ritten worden optimaal gepland, waardoor onze uitstoot een stuk lager is dan wanneer we apart vervoer zouden regelen voor het transport.”

Fijne communicatie

Op de vraag of ze andere organisaties zou aanraden om samen te werken met QSTA Food Logistics, antwoordt Ymke bevestigend. “QSTA beschikt over enorm veel logistieke kennis en ervaring, waar wij graag gebruik van maken. Ze zijn druk bezig met duurzaamheid, wat goed past bij onze visie. En, misschien wel het belangrijkst, de communicatie verloopt erg goed. Als er iets is, kunnen we ze altijd bellen. Laatst hadden we op korte termijn extra opslag nodig voor een aantal ambient producten. Na ons belletje was het in no-time geregeld. Het is fijn dat ze met ons meedenken en dat we altijd op ze kunnen rekenen.”

Toekomstplannen

Ymke ziet nog veel kansen voor de samenwerking in de toekomst. “Samen met QSTA kunnen we processen nog meer gaan optimaliseren. Bijvoorbeeld door te gaan ompakken op verwachtingsniveau in plaats van op klantniveau. Dan kun je in één keer drie pallets ompakken in plaats van zes keer een halve. En om onze uitstoot te verlagen en kosten te besparen kunnen we misschien een aantal leveringsdagen wijzigen, waardoor ritten nog optimaler en daarmee duurzamer verlopen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *